Drowie szachy – sava


Tytułowa gra jest to drowi wariant szachów. Gra toczy się na planszy w kształcie pajęczyny, a pionkami są wojownik, niewolnik, mag, kapłanka i matka opiekunka. Jeden komplet pionków ma przedstawiać dom szlachecki. Bierki są z reguły wykonane z onyksu i karneolu.

Gracz może wykonać jeden ruch w swojej turze. Dodatkowo, raz na partię, gracz może rzucić dwiema kośćmi ośmiościennymi (2d8). Dwie jedynki (oznaczone jako pająki) to pożądany rezultat.

Gra pojawia się trochę w książkach z serii Wojna Pajęczej Królowej, a także – w znacznie większym stopniu – w serii Lady Penitent.

Ktoś stworzył dokładne zasady gry w savę, razem z rysunkami przedstawiającymi planszę. Sprawdźcie je tutaj (po angielsku, moje tłumaczenie niedługo). Opisano tam również kilka wariantów i krótką historię. Znakomite!

Zostało tylko mieć nadzieję, że ktoś zrobi z tego grę we Flashu…

——————————————————————————————————————————————————————-

W podręczniku „Drow of the Underdark” (AD&D) wspomniana jest podobna gra – tyle tylko, że zwie się Shelza Ir oraz bierki mają wartość punktową. Sami przeczytajcie cytat ze strony boardgamegeek:

„Their most popular board game is a tactical game called Shelza Ir. It superficially resembles chess, though the board is far larger. The two opposing sides do not have an equal number of pieces, but they do have an equal point value. The more valuable a piece is, the farther it can move in a turn, and the more unusual maneuvers — such as moving diagonally, or jumping other pieces — it can make. When a piece captures an enemy piece, it not only removes it from the board, it gains a portion of the enemy’s value, raising its status to a more powerful piece. Under certain circumstances, a player can actually capture one of his own pieces, removing it from the board but granting some of its points to the victorious piece — thus teaching even the youngest of drow tacticians the benefits of sacrificing a portion of one’s own forces for a larger gain.”

„A drow board game akin to chess, where the point value determines the distance and manner in which each piece moves. The higher value, the more oddly and further it can go. Points are gained by taking another’s piece, and occasionally even taking one’s own.”

——————————————————————————————————————————————–

Chcesz wiedzieć więcej?

Forgotten Realms Wiki

Wątek na forum Candlekeep

Dodaj komentarz

Filed under Polski, RPG

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s